Genel

Avengers Endgame ve Marka Yönetimi

Ayla, Sınav ve Sarıl gibi filmlerin yaratıcısı Yiğit Güralp’in Medyakoridoru’ndaki ‘’Marka Yönetiminde Marvel Gibi Ol’’ adlı yazısı üzerine, çoğunluğu Marvel stan geeklerden oluşan bir reklam ajansı olarak biz de bu konuya kayıtsız kalamadık. Dünya çapında 1.2 Milyar Dolarlık bir hasılatla açılış yapan Avengers Endgame, Avatar’ın rekorunu kırmaya doğru koşuyor. Ben de yazımda, Yiğit Güralp’in ele aldığı konuları kendi yorumumu da katarak sizlere aktarmayaca çalışacağım.

11 Sene, 22 Film, Tek Hikaye

2008’de Iron Man ile başlayan evren, 11 sene sonra 22. Film Avengers Endgame ile sonlandırıldı. Sinema tarihinde böyle bir şeye ilk kez imza atıldı; bir yenisi gelir mi bilmiyoruz. MCU’da 11 sene ve 22 film boyunca tek bir hikaye anlatılıyor. Elbette her filmin(solo filmler) kendine göre ayrı bir konusu var ama mesela; Iron Man sadece kendi filmlerinde kalmıyor, Spider Man filmlerinde Peter ile manevi babası olacak kadar yakın izliyoruz. Doctor Strange filminde Thor’u görüyoruz, Thor: Ragnarok filminde Hulk ve Doctor Strange’i ağırlıyoruz. Farklı gezegenlerin, boyutların var olduğu, ordusu olan uzaylıların birgün Dünya’ya da saldırabileceğine inandırıldığımız; Thanos’lu Endgame’e kadar uzanan bir yolculuk izliyoruz 22 film boyunca.

DCEU (DC Extended Universe) da, MCU (Marvel Cinematic Universe) gibi evrenini birleştirse de, hala Batman’de oyuncu değişiklikleri söz konusuyken bu kadar bütüncül bir evren yaratmaları zor görünüyor.

Günümüzde yolu Marvel’a düşmeyen bir dizi/film yıldızı kaldı mı?

Üstelik bunlar öylesine isimler değil. Oscar Ödül Törenlerinde de izlediğimiz ödüllü ya da adaylığı olan, bir şekilde yolu ödüllerden geçen isimler. Robert Downey JR’dan tutun, Mark Ruffalo’ya; Benedict Cumbertbach’dan tutun da Scarlett Johansson’a hatta en yeni transferlerden biri olan Jake Gyllenhaal’a kadar. Tabii, bu oyuncuların hayranları da süper kahramanlara ilgi duysalar da duymasalar da bu evrene çekilmiş oldular. Üstelik bu ünlü isimler, Yiğit Güralp’in de dediği gibi Dünya’nın her yerinden Youtuber’larla buluşmaya kadar birçok ektinliğe katılıp seyircinin kalbini fethetmeyi de başardılar. Hatta ‘’Filme Gitmeden Önce’’ kanalı olarak tanıdığımız Türk Youtuber Cem de o şanslı isimler arasındaydı. Infinity War öncesi bir gün boyunca oyuncularla takılıp, onlarlabirbirinden farklı oyunlar oynama şansını yakalamıştı.

Oyuncular, anlattıkları hikayeye bu kadar inanıp, o kahramanlar gibi davranınca, siz de ister istemez o hikayeye inanmaya daha istekli oluyorsunuz. Tabii sadece inanmak yetmez, MCU’nun en büyük başarısı bence zamanının mizah anlayışını da yakalayabilmesiydi. DC, bu konuda da MCU’nun gerisindeydi. Çok karanlık bir evren sunan DC, ancak Justice League filminde izleyiciye karanlığın yanı sıra ‘’eğlence’’yi de sunmayı başarabilmişti. Eğlence, zamanımızın olmazsa olmazı! MCU, bunu sonuna kadar kullandı. Iron Man’in sarkastik dilinden tutun da, daha bir sahne önce boyutlar arası seyahat eden Thor’un, çekicini kaybedince gideceği yere 3 durak metroyla gitmek zorunda kalması gibi. 😊

İş Birliğinin Önemi

Yiğit Güralp’in dikkat çektiği bir nokta da ‘’iş birliği’’ ne açık olmak. Marvel’ın Disney ile iş birliği yoluna girmesi filmleri daha da iyi besledi. Her karakterin hakları farklı stüdyolardayken, bunların çoğu büyük bir azim ve iş birliği sonucunda zaman içinde aynı çatı altında başarıyla toplanabildi. Yiğit Güralp’in değindiği bir diğer konu ‘’senaryo’’ ve ‘’bütçe uyumu’’ da elbette atlanmamalı. Marvel, elindeki hikayeyi olabilecek en iyi şekilde aktardı. Yiğit Güralp’in sözleriyle: ‘’Ucuz yapayım, bu seferlik böyle olsun, arada kaynatayım’’ gibi bir mantığa asla gitmedi. Bu da kalıcılığının asıl anahtarı oldu. Bu konuda Avengers Endgame örnek alınacak bir yapının son halkası olarak alkış topladı.

DC’yi kötüler gibi görünmek istemiyorum, DC evreni kahramanlarını da severim ve beğendiğim DC filmleri de var. Örneğin DC’nin son filmleri Aquaman ve Shazam:6 Güç gerçekten başarılı filmlerdi. Özellikle Shazam’a hayat veren Zachary Levi, samimiyet kurmakta ve karaktere inanıp, inandırmakta MCU oyuncularını aratmıyor. Ancak istikrar önemli. DC, evreni birleştirme yoluna gitse de her filmde aynı istikrarı tutturamıyor. Birini beğeniyor, biri de böyle olmuş diyebiliyoruz. En azından bu zamana kadar böyleydi. İstikrarın önemini buradan da kavrayabiliriz.

Özetle; Yiğit Güralp’i bu ‘’marka yönetimi’’ konusundaki ders niteliğindeki yazısını ve tespitlerini kutluyor. ArgeArt Digital Age Reklam Ajansı olarak sektörün dikkatini çekmesi gereken bir yazı olarak değerlendiriyoruz. Biz de Yiğit Güralp’in yazdığı maddelere katılarak; Marvel ve DC üzerinden kendi yorumumuzu da katarak böyle bir yazı ortaya koyduk.

Yiğit Güralp’in Medyakoridor’undaki yazısını okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu