Bilgi Havuzu

Dijital Reklamcılığın Evrimi

Dijital reklamcılık bugünlerde oldukça popüler hale geldi. Sosyal medya, Google Ads reklamları derken artık SEO  da önem kazandı ve bunların yanına dijital dünyada değerlendirilebilecek her fırsat eklenmeye devam ediyor. Bugün size bilgilendirici olduğu kadar eleştirel bir dilde yazı hazırladım. Bakalım sizler ne düşüneceksiniz?

Dijital Reklamları Popüler Yapan Gelişmeler

Dijitalden önce neler vardı?

Televizyon reklamları, panolar, fuarlar ve şu an aklıma gelmeyen geleneksel reklamcılık çalışmaları…

Günün birinde Facebook dediğimiz gerçek, insanlığa resmen dijital bir tokat attı. Bugün hayatımızın bir parçası olarak gördüğümüz sosyal medya alışkanlıklarını başlatan gelişme oldu. İlk başlarda çok genç diyebileceğimiz kitleye hitap eden platform, zamanla tüm yaş gruplarına ve farklı sınıftan insanlara ulaştı.

facebook

Bir süre sonra sosyal medya alışkanlıkları dediğimiz rutinler ortaya çıktı. Gönderi paylaşmak ve gün içinde neler olup bittiğine bakmak için sosyal medyayı ziyaret etmek gibi alışkanlıklar kazandık. Bu durum insanların dijital ortamda daha fazla zaman geçirmesine sebep oldu. Kişi sayısı arttıkça gönderiler arttı, merak arttı, platformlarda geçirilen zaman arttı. 

Dijital dünyada geçirilen zaman arttıkça, başlar ekranlara gömüldükçe markalar da bütçelerin artık gözlerin baktığı yöne çevrilmesi gerektiğini anladı. Hatta markalar için fırsat bile oldu denilebilir. Artık potansiyel müşterilerini etkilemek için onların dışarı çıkmalarını beklemelerine gerek yoktu. Koltuğunda otururken, satın almaya ikna olabiliyordu kullanıcılar.

Facebook reklamları, Google reklamları, influence marketing, affiliate marketing derken hayatımıza birçok terim girmeye başladı. Hala da bu terimlerin sayısı ve çeşitliliği artmaya devam ediyor. Markaların reklam vermeleri için yeni platformlar ortaya çıktı. Dijital dünyanın karmaşası da dijital uzmanlara ihtiyaç duyulmasına sebep oldu. Bu yeni ihtiyaç da dijital reklam ajanslarının üremesini sağladı.

Dijital Reklam Ajansları

Dijital Reklam Ajansları

Dijital reklam ajansları, markaların dijital dünyada kullanıcılara ulaşması için hizmet veren uzmanlıklar sundular.

Tam da bu noktada sorunlar başladı!

Eskiden parası olan bilboard’a çıkar, televizyona reklam verir hedef kitleye ulaşırdı. Zaten reklam arenasına çıkan pek marka olmadığı için insanların çoğunun tüketim alışkanlıkları dar bir çemberde dönüyordu. Dijital dünyanın da katkısıyla daha çok marka reklam vermeye başladı, daha fazla ürünle tanışan insanların da zevkleri ve ihtiyaçları genişledi. Böylece bütçelerini, bildikleri birkaç ürüne değil çok daha fazlasına bölmeleri gerekti.

Dijital dünya reklam rekabetini arttırdı. Artan rekabet ortamı uzmanların ön plana çıkmasına sebep oldu.

Bir şeye daha sebep oldu.

Dijital dünyaya yabancı ama reklam vermesi gerektiğini bilen marka sahiplerinin ortaya çıkmasına…

Marka sahipleri dijital ajanslardan yardım aldılar. Dijital ajanslar ihtiyaçlarını genç ve hızlı gelişen beyinlerle giderdiler. Genç ve hızlı gelişen beyinler ise dijitale yabancı marka sahiplerinin sektöre yabancılığından faydalandılar.

Böylece ortaya kalitesiz reklam kuşağı çıktı.

Kalitesiz reklam kuşağı tabi ki benim tabirlerimden birisi. Nedir bu kalitesiz reklam kuşağı? Dijital reklamlar hakkında bilgili olan ama uzmanlık derecesinde olmayan kişilerin uzmanlık adı altında verdikleri hizmetin beklentilerin altında kalması, bu beklentileri karşılayamamamış olmaktan ortaya çıkan dijital yolsuzluklardır.

Dijital Yolsuzluk

Dijital dünyada her operasyon verilerle ölçülür. Başarılarınızı veriler gösterdiği gibi başarısızlıklarınızı da veriler ortaya döker. Zaten halihazırda dijital dünya hakkında çok bilgili olmayan müşterileri, verilerde değişiklik yaparak kandırmaya da dijital yolsuzluk diyorum ben.

Mesela artık birçok kişinin bildiği yöntemlerden biri olan takipçi satın alma, bu yöntemlerin en popüler olanıdır. Biz sizin markanızın bilinirliğini arttırıyoruz adı altında marka hesabını sahte takipçilerle dolduran “sözde uzman” sayısı benim bile tahmin ettiğimden fazladır herhalde.

Dijital Yolsuzluk

Dijital dünya, dijitalden anlayan kişilerin ortaya çıkmasına neden olurken gerçek pazarlamacı zihni olanları yavaş yavaş silmeye başladı.

Zaten hem dijitalden anlıyor hem de pazarlamacı zihniyetini geliştiriyorsa, o kişiler de yürüyüp gidiyorlar.

Dijital Reklamcılık Sektörünün Zaafı

Biz dijitalcilerin bir zaafı var. Her işi oturduğumuz yerden yapabileceğimizi, hedef kitleyi bazı analitik verilerle etkileyebileceğimizi düşünürüz. Biz diyorum çünkü böyle olmadığını bilsem de içgüdülerim hala bu şekilde yapılabileceğini söylüyor. Dolayısıyla bizler de laptoplarımızın başına oturup saatlerce ekran kaşısında mucizeler yaratmayı deneriz. Buna da biz dijital reklamcılık sektörünün uzmanlarıyız deriz.

Halbuki hedef kitlemiz dışarıda, satın alacakları ürünler de ofisimizin içinde değil. Ürünü tanımak, insanlarla konuşmak, müşteriyi ve markayı tanımak gibi özelliklerimizi kaybediyoruz Sonuç da başarısız reklam çalışmaları oluyor. Müşteriyi kaybetmemek için de yolsuzluk yapılıyor.

Bir de bu zaafın yönetici tarafı var.

Dijital uzmanlardan oluşan bir ekip kurayım, ofiste otursunlar müşeterilere para kazandırsınlar. Müşteriler de bana para kazandırsınlar. 6 ay sonra yuvarlak vücutlarından şikayet etmeye başladıklarında da spor salonu üyeliği hediye ederim bağlarımız güçlenir.

Kendine yönetici diyen bu tür kişiler, dijital reklam ekibinin ne müşteriyle iletişime geçmesi için fırsatlar yaratıyor, ne müşteri bulması için dışarı çıkmasını sağlıyor, ne de etkinliklerde sosyalleşmeleri için destek oluyor. Sonuç da verileri çok iyi okuyan ama ürünler ve insanlar hakkında pek de bilgi sahibi olmayan uzmanlar pazarlama yapıyor.

Başarısızlık, hem çalışanları kovalıyor hem de hizmet verilen müşterileri…

Bu eleştirileri bu kadar rahat yapabiliyor olmamın sebebi, biz Argeart bünyesinde bu nahsettiklerimin hepsini yapıyoruz. Müşteri bulmak için strateji geliştiriyoruz, her müşteri toplantısında konunun uzmanları yer alıyor, ürünler hakkında bilgi sahibi olmak için hep iletişim halinde oluyoruz. Her geçen gün daha iddialı pazarlamacılar olarak, müşterilere kaliteli hizmeti sunmanın çözümlerini üretiyoruz.

Konuyla ilgili yorum ve eleştirilerinizi linkedin hesabımda benimle paylaşabilirsiniz.

ArgeArt

2010 yılından bu yana birçok sektörden sayısız firmaya entegre web çözümleri sunan bir dijital reklam ajansıyız! Sektörde geçen bu 11 yılda onlarca firma, yüzlerce proje ve binlerce memnun müşteri kazandık. Birlikte çalıştığımız firmalar için mükemmel sonuçlar sağlayarak birlikte büyür ve gelişiyoruz!

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu