E-Ticaret Siteleri İçin SEO: Detaylı Rehber

Bu yazıyı okuma süresi: 5 dakika

Herhangi bir E-Ticaret markası için SEO, en yüksek yatırım getirisine sahip olmasına rağmen, hâlâ birçok çevrimiçi mağaza, arama motorlarını çok az veya hiç dikkate almadan kurulmaya devam ediyor.

Bunun yerine sosyal medyaya veya ücretli reklamlara güveniyoruz. Sürekli bir çaba sarfedip, harcama yapmak yorucu değil mi? Üstelik reklamları es geçip sadece doğal arama sonuçlarına güvenen potansiyel müşterileri kaçırmakta cabası.

Öte yandan SEO, sadece önden çaba gerektirir. Bir kez otorite aldığınızda, önden harcanan zaman ve verilen emek yerini pratik bir takip ile satış döngüsüne bırakır.

SEO Nedir ve Neden Dikkat Edilmeli?

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO), arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer almak için web sitenizi belirli anahtar kelimeler etrafında optimize etmenin bilimsel sanatıdır.

Sanat diyorum çünkü SEO’nun teknik yönleri hakkında çok şey bilinmesine rağmen, yaratıcı bir kullanıcı deneyimi ve tasarım tarafı da var.

Google’ın amacı, ziyaretçilerin sorularına en iyi yanıt veren arama sonuçlarını sıralamak. Başka bir cevap arayışına girmeden Google’a aynı soruyla dönmelerinin önüne geçmek. Dolayısıyla bu amaç aslında sizin amacınız olmalı.

Peki bunu nasıl yapacaksınız?

  • Konuyla ilgili en geniş ve kapsamlı cevapları ortaya çıkarın.
  • Artılarınızı göstermek için daha iyi görüntüler, videolar veya örnekler kullanın.
  • Daha hızlı bir site, daha iyi bir mobil deneyim, daha sezgisel bir arayüz ile daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlayın.
  • İnsanların sizinle ilgili konuşmasını (ve bağlantı vermesini) sağlayın.

Anahtar Kelime Araştırması

Anahtar kelime araştırması her SEO çalışmasının temelidir. Çünkü anahtar kelime araştırması, web sitenizde tüm yapmanız gerekenleri belirler.

Ürün ve Kategori Sayfaları için Anahtar Kelimeler Nasıl Bulunur?

İşinizle ilgili anahtar kelimelerin aranma hacimlerini bulmak için Google Kelime Planlayıcı aracını kullanabilirsiniz.

Aşağıda kelime planlayıcı kullanılarak “erkek kol saati” anahtar kelimesini ve benzer kelimeleri içeren örnek bir araştırmayı ve hesaplamayı görebilirsiniz.

“Ortalama aylık arama sayısı” sekmesi üzerinden görebileceğiniz gibi “erkek kol saati” anahtar kelimesi aylık 60.500 defa aranıyor. Aranma hacimlerinin sektörünüze bağlı olarak dönemsel değişiklik gösterebileceğini unutmayın.

Arama sonuçlarında Google birkaç reklam gösterir ardından organik sonuçları listeler. Trafiğin büyük kısmını organik sonuçlar alır. Bu durum anahtar kelimelere ve reklamların sayısına göre değişmekle birlikte çoğunlukla böyledir.

İnsanların yaklaşık %95’i ilk sayfayı geçmediğinden, ilk sayfa ve üst sıralarda bulunmak gerçek sonuçları elde etmenin en etkili yoludur.

Şimdi bir hesap yapalım.

“Erkek saat modelleri” anahtar kelimesi Google’a göre ayda ortalama 18.100 defa aranıyor. Bu tıklamaların %35’inin birinci sonuca gittiğini varsayarsak, bu anahtar kelime için 1. sıra size 6.335 tıklama getirir.

Şimdi %10’luk bir dönüşüm oranına sahip olduğunuzu varsayalım. 6.335 ziyaretten 633 satın alma eylemi gerçekleştiği ortaya çıkıyor.

Bu anahtar kelimede 1. sıradaysanız ayda 633 adet fazladan satış yapacaksınız! Dikkat ettiyseniz arama sayıları arasında en düşük kelimelerden birini seçtim. Diğer birçok kelimede sıralamaya girdiğinizi farz edin. En iyi pazarlama yolunun Google olduğunu ve nasıl büyük bir pazar olduğunun farkına vardığınızı tahmin ediyorum.

Anahtar Kelime Belirleme

Eğer web sitenizde doğru anahtar kelimelere yer veremezseniz muhtemelen sıralaması zor olan anahtar kelimeleri hedefleyeceksiniz ve ilk sayfaya girmeniz pek mümkün olmayacak. Diğer alternatif ise çok fazla trafik almayan veya müşterilerin satın almalarını sağlamayan anahtar kelimeleri bulacaksınız.

Bu durumların hiçbiriyle karşılaşmamak için, sıralaması kolay, iyi arama hacmine ve yüksek dönüşüm oranlarına sahip anahtar kelimeleri hedeflemeniz gerekir.

Mümkün olan en iyi anahtar kelimeleri seçmek için, alıcı (ziyaretçi) amacını da hesaba katmanız gerekir.

Örneğin, “en iyi led tv” için arama yapan birisi muhtemelen hâlâ araştırma aşamasındadır, satın almaya hazır olmayabilir. Ürün incelemelerini okuyor, özellikleri ve avantajları karşılaştırıyor olabilir.

Ancak, “Samsung 50NU7400” araması yapıyorsa, alacağı televizyon modelini kafasında oturtmuş, en iyi fiyatı bulmaya çalışıyor ve alışveriş aşamasında diyebiliriz. Bu da satın almaya meyilli bir alıcı ve doğru anahtar kelime demektir.

Ziyaretçinin amacını tahmin etmek zorunda değilsiniz.

Genellikle ziyaretçinin amacını, Google Anahtar Kelime Planlayıcı veya SEO aracıyla bulunabilecek bir anahtar kelimenin ortalama tıklama başı maliyetiyle (TBM) daha kolay anlayabiliriz. Bunu bir anahtar kelimenin reklam vermek için ne kadar rekabetli ve yüksek harcama gerektirdiğinden anlayabiliyoruz. Dolayısıyla bulunan bu anahtar kelimenin dönüşüm oranı da yüksektir diyebiliriz.

Rakip araştırması yoluyla anahtar kelimeleri bulun

Arama sonuçlarında sizden daha üst sırada yer alan rakipleriniz varsa, anahtar kelime fikirlerinden “esinlenmek” için sitelerini kullanabilirsiniz. Ancak rakiplerinizle aynı anahtar kelimeleri olduğu gibi kullanmayın. Sizi geçtikleri için en iyi anahtar kelimeleri seçtikleri anlamına gelmez. Sizden daha yüksek bir alan adı otoritesine (DA) sahip oldukları için sizi geçmiş olabilirler.

Bilmenizde fayda var: Google’ın sitenizi taramasına ve dizine eklemesine yardımcı olan gelişmiş bir gezinme işlevi olan “breadcrumb” yani türkçe adıyla ekmek kırıntısı kullanıcıların sitenizin hangi sayfasında olduğunu ve bu sayfanın hiyerarşik konumunu anlamasına yardımcı olur.

Sitenizin Google üzerinde bulunan indekslerine bakarak breadcrumb kurmadığınızı anlayabilirsiniz. “Siteniz.com -> kategori > alt kategori” yi görürseniz, breadcrumb ayarlarını doğru yaptınız demektir.

E-Ticaret Sitesi Mimarisi

Hedeflenecek doğru anahtar kelimeleri öğrendikten sonra, bu bilgileri eyleme geçirmenin zamanı geldi.

E-ticaret sitesi mimarisi veya yapısı, navigasyonunuzu, kategori sayfalarınızı ve ürün sayfalarınızı nasıl ayarladığınızla ilgilidir. Özünde, kullanıcıların önünde en iyi, en alakalı içeriği elde etmek ve bulmak için tıklamaları gereken süreyi azaltmakla ilgilidir.

İyi bir site yapısının iki önemli kuralı vardır:

  1. Basit ve ölçeklenebilir olması.
  2. Bir sayfanın diğer sayfalardan ulaşmak için üçten fazla tıklama almaması.

Çok alakalı sayfa URL’leri ve alt dizinleri oluşturmak için anahtar kelime araştırmasını kullanın.

İyi Bir E-Ticaret Sitesi Mimarisi Örneği

Ana sayfanız tüm ana kategori sayfalarınıza ve potansiyel olarak en iyi ürün sayfalarınızdan bazılarına bağlantı vermelidir.

Düzgün gezinme ve dahili bağlantı, bu sayfaların ana sayfanızdan en fazla otoriteye ulaşmasını sağlar ve böylece aramada en üst sıralarda yer alma şansını artırır.

E-Ticaret Siteleri için Site İçi SEO

E-ticaret için site içi SEO, anahtar kelimelerinizin doğru yerlerde olduğundan emin olmakla ilgilidir. Google’ın sayfanızın ne hakkında olduğunu tam olarak bilmesini sağlamanın bir yoludur.

E-Ticaret sitenizi optimize etmek için uygulamanız gereken adımlar;

Başlık (Title Tag): Sitenizin genelinde tüm başlıkları tek tek belirleyin. Ürün sayfalarında başlıkların kuyruklu anahtar kelimelerle belirlendiğinden emin olun. “Laptop Fiyatları” ile bir başlığınızın olduğunu varsayalım. Daha fazla ziyaretçiye ulaşmak için başlığı “Laptop Fiyatları & Modelleri” şeklinde güncelleyin. Fiyat araştırması yapan ziyaretçilerin bir sonraki veya bir önceki araştırması modelleri üzerine olacaktır. Başlığın devamında kredi kartıyla satış yapıyorsanız “6 Taksit” “%35 İndirim” gibi kendi satış politikanızı yansıtabilirsiniz.

Açıklama (Description Tag): Ziyaretçinin sitenize girmeden önce ne ile karşılaşacağını anlatabileceğiniz en geniş alan. Anahtar kelimeniz, satış politikanızla ilgili vurgulamak istediğiniz diğer “indirim”, “ücretsiz kargo”, “satın alın” vb. detay bilgileri burada yazabilirsiniz.

Ürün Sayfası: Satmak istediğiniz ürünle ilgili yer verebileceğiniz tüm bilgiler, görsel, video, inceleme, yorum ve kıyaslamaları burada yer verin (örnek). Ziyaretçinin aradığı tüm cevapları en yalın ve özgün şekilde açıklamanız gerekir. Ürün hakkında detaylı teknik bilgiler mevcutsa bunu PDF formatında ekleyerek içeriğinizi gereksiz şişirmeden ve kafa karıştırmadan gösterebilirsiniz.

Önemli: Ekleyeceğiniz tüm içeriklerin özgün ve başka bir web sitesinden kopyalanmış olmadığından emin olun. Google kopya içeriği anlama konusunda tahmin edemeyeceğiniz kadar kendini geliştiriyor.

Kategori Sayfası: Kategori ve alt kategorileriniz için ürünlerinizi açıklayan ve en az 300-350 kelimeden oluşan benzersiz içerikler oluşturmalısınız (örnek). Örnek bağlantıda görebileceğiniz gibi ürünlerin altında bulunan 1000 kelimeye yakın açıklamayı inceleyebilirsiniz. Binlerce kategori ve alt kategoriye sahip bir eticaret sitesi için nasıl bir emek harcandığını tek bir kategori üzerinden anlayabiliriz.

İpucu: Web siteniz için uygulamanız gereken diğer tüm site içi optimizasyon çalışmalarına Site İçi SEO Nedir ve Nasıl Yapılmalıdır? başlıklı yazımdan ulaşabilirsiniz.

SSL Sertifikası

Neredeyse tüm e-ticaret siteleri, kullanıcılardan birçok şekilde kişisel bilgiler toplamaktadır. Bu nedenle, TÜM bilgilerin şifrelendiğinden emin olmak gerekir.

Ayrıca Google, HTTPs üzerinden içerik sunan siteler için (hafif) bir sıralama artışı olduğunu onaylamıştır.

Bu adımları tek tek uyguladığınızda ilk sayfaya emin adımlarla ilerlemiş olacaksınız.

Bu yazıyı faydalı bulduysanız mümkün olduğunca çok sayıda mağaza sahibinin işlerini büyütmelerine yardımcı olabilmesi için aşağıdaki butonlara tıklayarak paylaşmaya zaman ayırabilirsiniz.

Bir sonraki yazımızda web sitenizin otoritesini arttırmaya yardımcı olması için “E-ticaret Siteleri için Link İnşası” başlıklı yazımızla karşınızda olacağız!

Tüm bu SEO süreçleri için zamanınız yoksa dijital reklam ajansı olarak sizin yerinize çalışırız. İşinizi büyütmek için bize ulaşın.

Author: Eray Şimşek



Leave a Reply

Your email address will not be published.