Site İçi SEO Nedir ve Nasıl Yapılmalıdır?

Bu yazıyı okuma süresi: 4 dakika

SEO Site İçinden Başlar

Bu yazıyı hazırlamadan önce başlığa karar verirken SEO çalışmaları yaptığımız web sitelerinde ilk başta ziyaretçilerin site üzerindeki hareketlerini analiz ederek, yani anlayarak kullanıcı deneyimini en üste taşımak olduğunu farkedip, “SEO’nun Yarısı Anlamaktır” başlığının daha uygun olacağına karar vermiştim. Yazıyı yazmaya başlayınca durum daha farklı bir hal aldı. Aslında en önemli ve ilk dikkat edilmesi gereken yere, site içi seo’ya isabet etti.

Site İçi SEO Nedir?

Doğru URL yapısından kullanılan başlığa, kaliteli içerikten açıklayıcı görsel ve videolara, başlık ve alt başlıkların öne çıkarılmasından yönlendirici bağlantıların eklenmesine kadar içeriğinizi ziyaretçiler ve arama motorları için anlaşılabilir kılacak birçok faktörle açıklayabiliriz.

Site İçi SEO Neden Önemlidir?

Basit bir kıyaslama ile açıklayalım. Kendinizi sitenize giren bir ziyaretçi / müşteri olarak düşünün. Web sitenizin ise bir market olduğunu hayal edin. Bu markete içecek ve kek almak için girdiniz. Fakat içecek dolaplarından biri marketin girişinde iken diğeri en arka köşede duruyor. Kekler ise çikolata ve deterjan raflarında iki ayrı yere konumlandırılmış durumda. Ürünlerin fiyatları ise rafların altında değil, market kasasındaki listeden yüzlerce ürünün arasından bulmanız gerekiyor. Nihayetinde bu ürünlere zaman kaybederek efor sarfederek ulaştınız ve satın alabildiniz. Fakat ertesi gün yolun karşısında başka bir markete girdiğinizde ürünler yerli yerindeydi ve fiyatları hemen altında yazıyordu; tekrar önceki marketi ziyaret eder miydiniz? Kullanıcı alışkanlıklarını göz önünde bulundurduğumuzda hiç kimse böylesine dağınık bir yeri ikinci kez ziyaret etmez.

Bu bağlamda site içi seo; web sitelerimizin iç düzenini sağlar, ziyaretçilerimize ve arama motorlarına en iyi deneyimi yaşatır diyebiliriz.

Site İçi SEO Nasıl Yapılmalıdır?

Yazı başlığınızı H1 tagı içerisinde yazın. Günümüzde birçok web site altyapısı bu düzeni otomatik olarak sağlarken eğer özel tasarım bir siteye site içi seo uygulaması yapacaksanız başlıkların headline yani H1 tagı içerisinde yer almasına özen gösterin. Arama motorları başlık ile içeriği bu şekilde ayırt eder.

Başlıkta anahtar kelime kullanın. Konu başlığınız anahtar kelimenizle başlamalı. Büyük önem taşıyan başlıklar yukarıda bahsettiğim gibi H1 tagı içerisinde yer alırken anahtar kelimenizi de kapsamalı. Aşağıda yaptığım örnek bir arama sonucunu birlikte incelemek için paylaşıyorum.

Rekabetin yüksek, hatanın neredeyse hiç olmadığı bir sektör ve kelime seçtim. Gördüğünüz gibi başlık olarak herkes ilk kelimelerinde hedef kelimeye yer vermiş. Açıklamalarda ise yine aynı şekilde anahtar kelimenin geçtiği görülüyor.

URL yapısı SEO uyumlu olmalı. Google resmi açıklamasına göre URL yapısında geçen sözcüklerin ilk birkaç tanesine daha fazla önem veriyor. Bu da demek oluyor ki kullanacağınız URL içerikte geçen başlığınızı içeren anahtar kelimelerden oluşmalı. Yukarıdaki görselde de görebilirsiniz. Örnekle açıklamak gerekirse;

Doğru URL kullanımı:

İçerikte kullandığımız başlık: “PHP: Neden Temiz Kod? Spagetti Yazmanın Dezavantajları” iken

URL’de geçen başlık: argeart.com.tr/blog/php-framework-kullanmanin-avantajlari/

veya argeart.com.tr/php-framework-kullanmanin-avantajlari/ şeklinde olmalı.

Gördüğünüz gibi başlığımız 7 kelimeden oluşurken URL’de başlıkla tam olarak örtüşen 5 kelime yazılmış.

Yanlış URL kullanımı:

argeart.com.tr/page=109 ya da daha uzun ve karmaşık URL yapıları: argeart.com.tr/21/6/19/blog/php-neden-temiz-kod-spagetti-dezavantajlari

şeklinde kullanmamanız gereken URL yapılarıdır.

İçerikleri kategorilendirin. Benzer veya farklı konularda bilgiye ulaşmak isteyen ziyaretçiler, tek tıklama toplu bir şekilde tüm içeriklerinize ulaşabilmeli.

Kaliteli içerikler üretin. İçeriğiniz yalnızca metinlerden oluşmamalı. Konuyla ilgili görsel, video, açıklayıcı ve indirilebilir belgeler ile destekleyecek şekilde ziyaretçinin aklında soru işaretlerini gidermeli, farklı bir siteye daha girmesine gerek kalmamalı. Ürün veya hizmetlerinizi tanımlarken, blog yazıları yazarken hedeflediğiniz konuyla ilgili anahtar kelimeleri ve benzerlerini kullandığınızdan emin olun.

Site içi bağlantılar verin. Bir konuyu açıklarken bazen birçok konudan bahsedebiliriz. Örneğin SEO ile bağlantılı olan Site Haritası Nedir? Ne İşe Yarar? içeriğine bağlantı verdim. Eğer site haritası hakkında bilginiz yok ve nasıl oluşturacağınızı bilmiyorsanız bu detaylı yazımızdan öğrenebilirsiniz. Ziyaretçilerimize bir konuyu tam anlamıyla açıklayabilmek için sitenizde bulunan birden fazla içeriğe yönlendirme yapabilirsiniz. Bütün bunları nasıl yapacağınızı bilmiyorsanız bizden SEO Hizmeti alarak işinizi profesyonellere emanet edebilirsiniz.

Site açılış hızınızı kontrol edin. Siteniz arama motoru standartlarına göre hızlı açılıyor mu? Bunu test etmek için aşağıdaki Google’nin bir servisi olan PageSpeed Insights aracını kullanabilirsiniz. Aşağıda örnek olarak sitemiz için yaptığım sorgulamayı ve alınan puanı görebilirsiniz.

Siteniz mobil uyumlu olsun. Ziyaretçiler mobil uyumlu olmayan ve mobil cihazlardan girildiğinde masaüstü versiyonuyla açılan sitelerden zaman kaybetmeden uzaklaşır. Çünkü kolay erişemediği içeriğe bir başka sitede daha kolay ulaşabileceğini ezberlemiştir artık. Siteniz mobil uyumlu olsa bile mobil versiyonunu mutlaka tüm sayfa ve içeriklerde gezerek kendiniz kontrol edin. Farklılıklar veya tasarımsal hatalar varsa mutlaka düzeltmeniz gerekir.

Sosyal medyada paylaş düğmelerini kullanın. Kullanıcıların sevdiği içerikleri başkalarıyla paylaşma eğiliminde olduğu bir gerçek. Sitenizde sosyal medya sitelerinde paylaşmak için düğmeler kullanmaktan çekinmeyin.

Ziyaretçileri Ne Kadar İyi Anlıyoruz?

En kritik maddeyi sona sakladım. Yukarıda bahsettiğim Google Analytics aracı ile performans analizi sayesinde içeriklerinizi ziyaret eden insanlara doğru içerikler sunup sunmadığınızı, ziyaretçilerin hangi içerikte ne kadar zaman geçirdiğini ve en az durulan içeriklerinizin tespit edilerek neyin eksik olduğunu anlayabilirsiniz. Web sitenizde birkaç cümle ve görsel ile açıklayarak oluşturulmuş, ziyaretçilerin 15 saniyede bitirip aradığını bulamadan çıkış yaptığı sayfalarınız, sıralamanızı doğrudan etkileyen en önemli faktörlerden birisi olarak arama motorları için olumsuz sinyaller gönderecektir.

Bu maddeleri uyguladıktan sonra sitenize gelen ziyaretçilerin sitede kalma sürelerini ve arama motorlarından gelen ziyaret sayılarını geçmiş haftalara göre gözlemleyebiliriz.

Author: Eray Şimşek



Leave a Reply

Your email address will not be published.