Bilgi Havuzu

Ya Google Adaletsizlik Yaparsa

Belki çocukça bir düşünce, belki de coğrafyamızın aklıma kazıdığı bir fikir… Bazı zamanlar ya Google adaletsizlik yaparsa diye düşünüyorum.

Hepimizin kabullendiği bir gerçek var, Google şu anda sektörün lideri. Ama bu liderlik onların keyfi kararlar almasını sağlamaz. Nasıl olsa söz sahibi benim istediğimi de öne çıkarırım diye de düşünme lüksü yok. Çünkü Google’ı lider yapan şey kullanıcılara istediklerini vermesidir. Ama bazı düşünceler insanın kafasını kurcalıyor işte bazen.

Google’ı Lider Yapan Adaletli Oluşu

Bir hayal edin; Google’daki birisi sırf tanıdığı, sevdiği ya da ona rüşvet teklif eden birinin sitesini hedeflediği tüm anahtar kelimelerde 1. sıraya yerleşecek şekilde torpil yapıyor. O zaman arama sonuçlarına olan güven sıfırlanırdı. Kullanıcılar arama motoru tercihlerini değiştirirdi. Manipüle edildiğini hisseden insanlar, o ortamdan uzaklaşırdı.

Buna ek olarak yatırımcılar da Google’ı bütçe ayıracak kadar değerli bulmazdı.

Başarı hedefi olan hiçbir kurum bu tür hatalar yapmaz. Eğer Google zamanında yolsuzluk yapmış olsaydı şimdi dünyanın en değerli şirketi olamazdı.

google-adaleti

Arama Sonuçları Sıralamasında Adaletsizlik

Aynı anahtar kelimede rekabette olan iki site olduğunu varsayalım.

Bunlardan biri anahtar kelimeyi arayanları düşünerek, onları mutlu edecek bir sayfa yapısı oluşturmuştur. htag’lerini düzenli olarak yerleştirmiş ve anahtar kelime hedeflemesini net bir şekilde belli etmiştir.

Diğerinin amacı ise sadece siteye kullanıcı çekmekten ibaret. Google’ın o anahtar kelimeden kullanıcı getirmesi için sayfayı anahtar kelimelerle doldurmuştur. 

Kullanıcısını düşünen sitenin hızı diğerine oranla net bir şekilde yüksektir. Kullanıcılar sitesini ziyaret ettiğinde daha uzun süre kalıyor, daha fazla sayfa ziyaret ediyor ve etkileşime geçmekten çekinmiyor. Yani kullanıcılar bu siteye güveniyorlar.

Diğer site ise kullanıcıya değer vermiyor. Kullanıcının her bir sayfa ziyaretinde reklam pop-up’ları çıkıyor. Site hızı tatmin edici değil. Rakibine oranla kullanıcıları daha kısa süre sitede tutabiliyor. Bakıldığında tek derdi para kazanmak olan bir site.

Ya Google, tüm metriklerde daha başarısız olan bu siteyi arama sonuçlarında ilk sırada çıkarırsa? Algoritmada bir hata var deriz öyle değil mi?

Dijital Dünyada Adaletsizlik Başarısızlık Getirir

O zaman adaletsizliğin olduğu ortamda başarı da olamıyor diyebiliriz. Tüm insanlara güven verdiğiniz zaman başarıya ulaşabiliyorsunuz.

Facebook’un Analytica vakasında kaybettiği değeri hatırlıyor musunuz?

Bir anda milyonlarca dolarlık değer kaybı yaşadı. Birçok açıklama yapıldı, birçok madde eklediler platform kurallarına. Bunların hepsini kaybettikleri değerin bir kısmını kurtarmak için yapmışlardı.

Dahası da oldu… Kullanıcı haklarını korumak için kanunlar çıktı. GDPR’ın ortaya çıkmasının kaynağında bu olay yok muydu zaten?

Peki Google’ın tüm verilerimizi depoluyor olmasından rahatsız olan kaç tane tanıdığınız var. Rahatsız olanlar direkt saklanmaya çalışıyorlar.

Aslında Google’ın da başarısız olduğu yerler varmış.

Ama arama motoru olarak kullanıcılara istediğini veriyor. Arama sonuçlarında yer alan web sitelerine istediğini veriyor. Bu platforma yatırım yapanların bütçeleri hakkında güvende hissetmesini sağlıyor.

 

ArgeArt

2010 yılından bu yana birçok sektörden sayısız firmaya entegre web çözümleri sunan bir dijital reklam ajansıyız! Sektörde geçen bu 11 yılda onlarca firma, yüzlerce proje ve binlerce memnun müşteri kazandık. Birlikte çalıştığımız firmalar için mükemmel sonuçlar sağlayarak birlikte büyür ve gelişiyoruz!

İlgili Makaleler

Bir Yorum

  1. Ben Google’ın tamamen arama sonuçlarında adaletsiz olduğunu düşünüyorum çünkü 2000 yılından beri Türkiye’ de web tasarım, yazılım vb. gibi bir çok alanda çalışmalar yaptım. Eskiden bu konuda ki hem algoritma tabanlı hemde tamamen kullanıcı dostu bir tavrı vardı. Günümüzde ise bunun yerini paraya ve dolandırıcı sözde SEO’culara bırakmış durumda.
    Günlük 100 bin k tekil ziyaretçisi olan bir site olduğunu var sayalım, bu sözde seo’cular belli bir ücret kaşılığı insanlara ilgili anahtar kelimede sitelerini ilk 10 a çıkarmayı vaat ediyor ve sonra sitede bir kaç küçük değişiklik yaptıktan sonra elinde ki yüksek ziyaretçi hitlerine sahip sitelerden backlink yapıyor ve site otoritesi otomatikman yükseldiği için site sıralamada ilk 10 a çıkıyor. Bunun dışında ilk 10 da olmak için google’a reklam vererekte mümkün ama bu anahtar kelime yoğunluğuna göre para demektir. Ayrıca ilk 10 da ki bütün siteler bu tür yöntemleri uygulayınca ilgili anahtar kelime ile geçekten ilgili olan site hiç bir zaman yukarı çıkamıyor. Bu anlattığım şeyler 2016’da Avrupa’da bir kaç üniversitenin yaptığı araştırmalar ile tescillendi ama google buna karşı hiç bir tepki vermedi.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu